ginekomastia jest dla mężczyzn wstydliwym problemem

Nazwa jest połączeniem dwóch greckich słów – gynos, czyli kobieta i mastos, czyli pierś. Gruczoł piersiowy męski może ulec jednostronnemu, lub obustronnemu powiększeniu. Podłoże tej choroby może być fizjologiczne, lub patologiczne. Ginekomastia może  pojawić się u mężczyzn w różnym wieku i na różnych etapach życia. Współcześnie jest coraz częściej spotykanym schorzeniem u mężczyzn. Przyczyną ginekomastii może być nieprawidłowa gospodarka hormonalna. Również niektóre leki mogą powodować powiększenie gruczołów piersiowych. Coraz częściej zabiegowi ginekomastii poddają się kulturyści, u których schorzenie jest efektem ubocznym przyjmowanych anabolików.

jak rozpoznać ginekomastię

W przypadku ginekomastii mężczyzna ma wyraźnie powiększone piersi, czasami wręcz przypominające wielkością piersi kobiece. Należy jednak odróżnić pojęcie ginekomastii gruczołowej od lipomastii, czyli lipomastii tłuszczowej. Zdecydowana większość chorych cierpi na  drugą wymienioną dolegliwość.  Przyczyną lipomastii jest nadmiar tkanki tłuszczowej zgromadzonej w okolicy piersi. W tym przypadku rozwiązaniem może okazać się dieta i ćwiczenia. Przy dużym zaleganiu tkanki tłuszczowej lipoliza iniekcyjna lub liposukcja w skrajnych przypadkach połączona z redukcją luźnej skóry. Ginekomastia gruczołowa natomiast ma podłoże w tkance gruczołowej. Może objawiać się również oprócz samego powiększenia piersi bolesnym guzkiem gruczołowym umiejscowionym w okolicy zabrodawkowej. Ginekomastia dotyka zarówno szczupłych, wysportowanych mężczyzn jak również panów z nadwagą, tych o drobnej budowie ciała, jak również tych o mocniejszej. Nie ma tu reguły. Może być jedno lub obustronna.

ginekomastia co robić

Jeżeli zauważysz u siebie powiększone piersi, lub guzek w okolicy brodawki koniecznie udaj się do specjalisty chirurgii plastycznej, który przeprowadzi badanie fizykalne. Zleci o ile będzie to konieczne dodatkowe badania pomocnicze. Po zdiagnozowaniu schorzenia ustalony zostanie plan leczenia. W niektórych przypadkach ratunkiem będzie sama farmakologia w innych konieczne jest wycięcie guzka, czasem usuwa się nadmiar tkanki tłuszczowej poprzez liposukcję bez redukcji skóry, a niekiedy konieczne jest operacja podobna do gigantomastii wykonywanej u kobiet, czyli z redukcją nadmiaru luźniej skóry. Niezależnie od rodzaju ginekomastii dla wielu mężczyzn kobiece piersi są źródłem wielu kompleksów.